24 Ogos, 2008

MELODI DAN TEKSTUR

Melodi dan Tekstur

Melodi bagi gereteh berasaskan skel C major dan biasanya bergerak secara bertingkat. Buktinya dapat dilihat dalam transkripsi lagu dalam contoh di bawah. Disini juga menunjukkan beberapa pergerakan melodi berlompat yang wujud pada akhir frasa tertentu [ lihat bar 7, 11, 15 dan 19]


Contoh lagu ikan kekek

Photobucket


Photobucket


Photobucket


Photobucket


Photobucket


Pada bahagian pertama lagu ini, tingkah dan satia menghasilkan ostinato yang berterusan, iaitu rentak 4-bit dengan corak kord harmonik tertentu yang berulangan. Ostinato dikenali dengan penggunaan irarna bertitik sernentara kord harfnonik berselang-seli di antara tonik dan dorninan.


Tekstur polifonik dalam muzik caklempong pada kebiasaanya membolehkan penonton mendengar hartnoni diatonik yang penuh seperti yang lahir daripada bahagian tingkah dan saua. Seperti dalam Contoh 1, kord utarna 1, - IV dan V digunakan secara menyeluruh dalam Iagu. Kadangkala kord dorninan sekunder (secondary dominant) memperindahkan lagi asas-asas harmoni (Iihat Contoh 1, bar 15). Dalam contoh ini, penambahan yang selalu yang digunakan adalah pic 7 pada kord dominan ( lihat contoh bar 4,6, 8, 10, 14 dan 18)


Penggunaan kord dipinjam daripada muzik barat dan ditarnbah atau dimasukkan ke dalam melodi ternpatan. Kebanyakan struktur kordal dimainkan dalam kedudukan menyongsang (inverted chords) supaya kord jarang didengar pada kedudukan perdu.


Teknik gubahan ini sering memberikan penekanan kepada baris melodi yang dimainkan oleh gereteh. Teknik ini juga menghilangkan rasa harmoni yang fungsian (functional) seperti yang biasanya didengar dalam muzik klasik Barat pada abad ke 17-19 dan juga muzik pop hari ini.


Tiada ulasan: